Breek de Macht

Ervaar wat het betekent als er geen rechtsstaat is

De opdracht

Vanaf 2012 werkt Slik samen met ProDemos voor de ontwikkeling van diverse kieswijzers, zoals de StemWijzer. Dit keer gaan we een stapje verder door het analoge spel ‘Breek de Macht’ te digitaliseren. Een spel dat leerlingen fysiek in de klas spelen of op locatie bij ProDemos om te ervaren hoe het is om in een dictatuur te leven.

Resultaat

Leven zonder rechtsstaat. Leven in een dictatuur.

Stel: je leeft in een dictatuur. De dictator stuurt willekeurig mensen levenslang naar de gevangenis en jij hebt de kans om de macht van de dictator te breken. Tijdens het interactieve spel ‘Breek de macht’ ervaren leerlingen met elkaar wat het betekent als er geen rechtsstaat is. Een klassikaal spel dat uitlegt dat burgers in een dictatuur niet kunnen rekenen op rechtsbescherming door de overheid.

Zodra het interactieve spel wordt geopend via digibord of scherm, scannen de deelnemers met hun telefoon de QR-code waarmee ze met het spel verbinden. Alle spelers krijgen een anonieme naam toegewezen en stellen zelf hun avatar in.

Het spel wordt vervolgens in verschillende rondes gespeeld in teams. Aan het begin van elke ronde horen de spelers aan wie

de dictator een straf uitdeelt en welke teamleden naar de gevangenis gaan.

Vervolgens krijgen de teams de kans om in verzet te gaan. Door samen in verzet te gaan, is er meer kans om van de dictatuur te winnen en win je een kenmerk van de rechtsstaat. Heb je als team alle vijf de kenmerken van de rechtsstaat verzameld, dan wint dat team en is de macht van de dictator gebroken.

Maar.. er is ook een mol in het spel. De mol - de docent of iemand van ProDemos - kan stiekem bij de teams meekijken om het spel te beïnvloeden met chats of omkoping om iemand te bevrijden uit de gevangenis.

Als de meerderheid van de teams geheel in de gevangenis zit heeft de dictator gewonnen.

Breek de Macht mockup
Design

Van analoog naar digitaal en interactief Game Design

Het doel van het spel is het breken van de macht van de dictator. Maar wat gebeurt er als een team in verzet gaat, naar de gevangenis gaat, wordt omgekocht door een mol of juist meegaat met de dictator? Op basis van de spelregels en de fysieke spelelementen gingen onze designers aan de slag met het Game Design.

Een goed doordacht ontwerp waarin alle elementen terugkomen van het analoge spel begint bij het doorgronden van de spelelementen. Per actie ontwierpen we de schermen voor mobiel en doordachten we de stappen binnen het spel, zodat development tot in de puntjes weet wat ze moeten coderen. Het prototype is volledig mobile first, want de leerlingen spelen het spel tijdens een lesuur op school of bij ProDemos met behulp van hun eigen mobiel.

Het digibord begeleidt het spel en geeft inzicht in het aantal deelnemers, de speluitleg, de plannen van de dictator en het moment dat leerlingen kunnen overleggen over wel of geen verzet. Vervolgens toont het digibord de straffen en de resultaten of de dictatuur of de verzetstrijders hebben gewonnen. Daarvoor ontwikkelden we de desktop designs.

Breek de Macht dictator heeft gewonnen
Technologie

Met een beetje hulp van Open Source Multiplayer Framework

Nadat de mockups tot in detail zijn uitgedacht en ontworpen werkten onze developer aan de backend implementatie en architectuur. De frontend en animaties maakten we met css en vue.js. In overleg met de developers van ProDemos is er gekozen voor het gebruik van het framework Colyseus in combinatie met Typescript en node.js. Het spel wordt voor alle spelers real-time bijgewerkt, waarbij we gebruik maken van Websockets.

Gebruikersonderzoeken

Spelverbeteringen dankzij een groep eerlijke leerlingen

Het spel is na development klassikaal getest. Uit deze onderzoeken bleek bijvoorbeeld dat de uitleg vooraf vatbaar was voor verbetering, en dat de indeling van teams duidelijker moest worden gemaakt aan de deelnemers.

De feedback die uit dit gebruikersonderzoek voortkwam hebben wij verwerkt in een verbeterde versie van het spel. Met behulp van audio-elementen (voice-over en geluidseffecten) is de speluitleg bijvoorbeeld verduidelijkt, zodat de deelnemers precies weten hoe het spel werkt en sneller in het spel zitten.

Breek de Macht Team 1 is bestraft
Spelletje spelen

Spelenderwijs leren over democratie

Wil jij met je klas meer leren over hoe democratie en de rechtstaat in elkaar zitten? ProDemos heeft talloze mogelijkheden om dat bij hen op locatie in Den Haag, of bij jou op school te doen.

Wij werken met gelijkgestemden in alle soorten organisaties.

Heb je interesse om met ons te werken aan een website, webapplicatie? Leg jouw plan aan ons voor, en we denken graag met je mee.