GEBRUIKERSONDERZOEK

Kruip in de huid van je doelgroep en optimaliseer de user experience van je website

  • icoon meten is weten

    Meten is weten

    Tijdens het uitvoeren van kwalitatief gebruikersonderzoek verzamelen we zoveel mogelijk waardevolle feedback met 5 face-to-face interviews. Met behulp van deze ‘reality check’ ontdekken we denkfouten en kunnen we het design finetunen.

  • icoon ontwerp- en bouwfase

    Ontwerp- en bouwfase

    We adviseren de inzet van gebruikersonderzoek tijdens de ontwerpfase en na de bouwfase. Tijdens de ontwerpfase valideren we de ontwerpen met een klikbaar prototype. Na de bouwfase testen we de werkende website of tool.

  • icoon testpersonen

    Testpersonen

    Voor de kwaliteit van het onderzoek is het belangrijk dat de testpersonen representatief zijn voor de doelgroep van het project. Denk bijvoorbeeld in het geval van digitale toegankelijkheidseisen aan mensen met een visuele beperking.

Velen gingen u voor

Gebruikersonderzoek blijkt keer op keer een eye-opener voor onze klanten. Nadat je een dag lang zo intensief met een ontwerp bezig bent, weet je exact wat er beter kan.

Meld je aan voor het Slik TestTeam!

Lijkt het je leuk om mee te denken over projecten binnen Slik? Geef je op voor het Slik test-team en help ons met het testen van websites en webapplicaties.

De gebruikers van je website bepalen direct het succes. Is er iets onduidelijk of is het aantal kliks naar de eindbestemming te hoog? Grote kans dat het geduld van jouw bezoekers snel op is en in no-time je website verlaten. Vervelend als je net in een nieuwe website of applicatie hebt geïnvesteerd. Om dit te voorkomen, adviseren we kwalitatief onderzoek in te zetten. De beste manier om in de huid te kruipen van je bezoekers is face-to-face gebruikersonderzoek.

Tijdens een face-to-face gebruikersonderzoek ontvangen we de testpersonen in een ruimte met een testopstelling - dat kan bij ons op kantoor, bij jou op locatie, of zelfs op straat. Afhankelijk van het project en de doelgroep testen we het prototype op desktop of mobile. Eén interviewer, één toeschouwer - designer of developer - en maximaal drie toeschouwers vanuit de opdrachtgever zijn hierbij aanwezig. Wij vinden het belangrijk dat een opdrachtgever hierbij aanwezig is. Niet alleen vanwege zijn inhoudelijke kennis, maar vooral omdat dit jou als opdrachtgever waardevolle inzichten geeft.

Ontwerpkeuzes valideren met gebruikersonderzoek

Ontwerpers zijn ook maar mensen: het bewijs van goed ontwerp wil je het liefst leveren voordat het product live gaat. Gebruikersonderzoek valideert de talloze aannames die je als ontwerper van een website of webapplicatie maakt, en dat is extreem waardevol. Tijdens het onderzoek vraagt de interviewer de testpersonen (vooraf geformuleerde) opdrachten uit te voeren en stelt vragen om zoveel mogelijk waardevolle feedback te verzamelen. Als validatiemateriaal werken we met een klikbaar prototype. De content en interactie is zover mogelijk verwerkt in het prototype. Met behulp van de input van de testpersonen valideren we samen met de opdrachtgever aannames van ontwerpkeuzes en optimaliseren we vervolgens de vormgeving en de content.

Features testen van het eindproduct

Na het doortesten van het ontwerp en de content draait het tijdens het gebruikersonderzoek dat na de bouwfase wordt uitgevoerd om de correcte werking van het eindresultaat. We maken gebruik van een werkende website of tool op desktop en/of mobile. We valideren of testpersonen makkelijk hun weg vinden door de website of applicatie. Klikken de testpersonen op de juiste buttons en verschijnt vervolgens het scherm dat ze verwachten? Met behulp van de feedback in deze ronde geven we het eindproduct vooral de finishing touch die het verdient.

Testpersonen

Voor het uitvoeren van kwalitatief onderzoek in de vorm van vijf face-to-face interviews per onderzoeksronde zijn testpersonen nodig. Deze testpersonen moeten representatief staan voor de doelgroep van het project. Of dat nu mensen zijn met een strafblad in het geval van de VOG-check of een visuele beperking wanneer er eisen omtrent digitale toegankelijkheid zijn ouderen, jongeren, laagopgeleiden, hoogopgeleiden of laaggeletterden. Met elkaar stemmen we de samenstelling van de testpersonen af.

remote workshop bij internetbureau

Gratis remote workshop met onze experts

Loop je rond met een idee voor een project? Of weet je precies wat je wilt, maar niet wat het kost om het te ontwikkelen? Ook in deze tijd denken we graag mee. Meld je daarom aan voor een remote workshop met onze ontwerpers, developers en/of consultants. Gratis, vrijblijvend - en veilig.