Leidse schouwburg - Stadsgehoorzaal

Waar verhalen samen komen in theater

Resultaat

Voor het de Leidse Schouwburg - de oudste schouwburg van Nederland - en de Stadsgehoorzaal maakten we een website die theater tot leven brengt op je scherm.

Leidse schouwburg - Stadsgehoorzaal

Nieuwe website voor het oudste theater van Nederland

De Leidse Schouwburg opende in 1705 haar deuren en is daarmee de oudste schouwburg van Nederland. Een prachtig theater, qua architectuur geïnspireerd op de indeling van Italiaanse theaters, die je terug brengt in de tijd en je laat genieten van theater als nooit tevoren. De Stadsgehoorzaal bestaat in de Breestaat al sinds 1826 en is een zeldzaam voorbeeld van neorenaissance architectuur.

Twee prachtige locaties die hun aanbod van theatervoorstellingen bundelen in één website. We maakten een nieuw webdesign, voerden gebruikersonderzoek uit, bouwden de website, maakten een integratie met Ticketmatic en MailingLijst en stylden het volledige bestelproces en alle servicemails. Met als resultaat: een optimale klantervaring van online bezoek tot aan het theaterbezoek.

Leidse Schouwburg mockup bestelproces
Webdesign met een beleving

Dark theme zet artiest in de spotlight

Twee locaties. Met allebei een rijke geschiedenis. Hoe ga je daarmee om in een webdesign? We willen dat het gevoel dat je krijgt bij het bezoeken van de website aansluit bij de beleving die je hebt in het theater. Zodat de voorpret alvast kan beginnen.

De keuze van kleur, lettertypen en de verhouding van beeld ten opzichte van tekst is daarin de bepalende factor. Het donkere thema suggereert dat je in een donkere theaterzaal zit en de artiest in het middelpunt staat. We maken gebruik van veel beeld in sliders, je herkent ze misschien van de bekende streamingsplatforms Netflix en Videoland. Met video- en afbeeldingen in het middelpunt inspireren we bezoekers op een meer visuele manier.

De nieuwe website geeft een voorproefje op de beleving van theater bij de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal. Een theaterbeleving die onze developers uiteindelijk tot leven brengen op jouw scherm.

Leidse Schouwburg mockup bestelproces
Gebruikersonderzoek

Vaste theaterliefhebbers hebben een andere informatiebehoefte

Met het prototype van het ontwerp op zak hebben 1 onderzoeker, onze designer en 3 aanwezigen van de Leidse Schouwbrug - Stadsgehoorzaal gedurende 45 minuten opdrachten gegeven en vragen gesteld aan 5 respondenten die representatief staan voor de doelgroep.

Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat vaste klanten grote behoefte hadden aan meer informatie over een voorstelling in het agenda-overzicht. Dat heeft ervoor gezorgd dat er naast de gridview van voorstellingen ook een listview beschikbaar is met nét wat meer informatie. Impulsieve bezoekers kiezen juist graag voor de grid view en herkennen dat ook van andere bekende platforms.

Dankzij de ongezouten mening van de 5 testpersonen hebben wij daarnaast allerlei subtiele aanpassingen gedaan, waarmee we de puntjes op de i zetten.

Leidse Schouwburg mockup bestelproces
Plan je theaterseizoen

Weg met de brochure. Hallo favorieten!

Theaterliefhebbers leven voor het theaterseizoen. Zodra de brochure uit is, worden er heel wat ezelsoortjes gevouwen om vervolgens een lijst te maken van de tickets die bestelt moeten worden voor het komende jaar. Dat kan handiger! Dat kan online!

We maakten daarom de ‘favorites feature’. Vind je een voorstelling interessant, maar wil je nog even verder kijken? Dan klik je gewoon op het hartje. Via ‘Favorieten’ zie je vervolgens een overzicht van alle voorstellingen die je ‘geliked’ hebt. En via het winkelmandje bestel je direct je tickets.

En als je dan toch in het bestelproces terechtkomt: de html template en css stylesheets hebben we volledig gestyled volgens het webdesign. Om het af te maken, krijg je na het afronden van je bestellingen e-mails die net zo mooi aansluiten. Op deze manier is alles één geheel. We gaan voor die complete ervaring 😃

Leidse Schouwburg mockup bestelproces
Integratie Ticketmatic en WordPress

Snelle workflow voor webredacteuren

Naast het overbrengen van beleving is het net zo belangrijk een omgeving en workflow neer te zetten waar het team van de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal lekker mee kan werken.

We maakten daarom een integratie met Ticketmatic: een ticketsysteem voor de verkoop van kaarten. Het team van de Leidse schouwburg - Stadsgehoorzaal maakt nieuwe voorstellingen aan in Ticketmatic en wij zorgen ervoor dat deze voorstellingen en de voorstellingsinformatie - zoals genre, datum, tijd, locatie, prijs, wel of geen pauze en/of drankje - automatisch binnenkomen in het content management systeem WordPress. Vervolgens verrijken de webredacteuren de pagina’s met een omschrijving, video’s, afbeeldingen, Spotify playlists, recencies om bezoekers ervan te overtuigen naar de voorstelling te komen.

Leidse Schouwburg mockup bestelproces
De organisatie

Theater als plek van verbinding

De Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal dient als een plek voor inspiratie en verwondering. Dans, toneel, cabaret, congressen, events en muziek is wat mensen samenbrengt op deze plek.

De Leidse schouwburg en stadsgehoorzaal bieden veel mogelijkheden voor mensen om te verbinden, groeien en genieten van theater. De organisatie staat ook open voor congressen, events, borrels en meetings. Dit geeft bedrijven de kans om een betoverende bedrijfservaring te hebben in het mooie Leiden.

De nieuwe website is een positieve toevoeging aan de volledige beleving van de klant. Ben je benieuwd naar de nieuwe website van de Leidse Schouwburg -Stadsgehoorzaal? Klik hier om je beleving te starten.

Wij werken met gelijkgestemden in alle soorten organisaties.

Heb je interesse om met ons te werken aan een website, webapplicatie? Leg jouw plan aan ons voor, en we denken graag met je mee.