janneke-avatar

Voorjaarsschoonmaak! Haal eens de bezem door je site (met checklist)

Je zou het bijna vergeten, maar het is eindelijk lente! Lekker de tuin snoeien, het vloerkleed flink in de sop zetten, kuchend of niet. En nu je toch de tijd hebt: wat dacht jij van je website? Pak nu je kans en bereid je voor op het moment dat alles weer op volle toeren gaat draaien. Maak van je site geen digitaal stofnest en vink samen met ons die checklist af.

Okselfris design

Soms is design tijdloos. Maar veel vaker voelt een website in 2020 toch een beetje 2015 aan. Kan je huisstijl misschien een kleine lift nodig hebben? Het opfrissen van het kleurenschema (zie mezz.nl) of het vervangen van dat gedateerde standaard-font (dag Open Sans, hallo Inter) kan zomaar een quick win zijn.

Ben jij nog trots op je website? En sluit je website nog aan bij jouw marketingcampagnes? Als je antwoord ‘Nee’ is, dan is het tijd voor de digitale swiffer.

Ramen open, achterdeurtjes dicht

Fijn hoor, die frisse wind door je website. Maar vergeet de digitale achterdeurtjes niet dicht te houden! Met het verstrijken van de tijd worden goede voornemens om de website veilig te houden - zoals bijvoorbeeld het kiezen van moeilijke wachtwoorden en het bijwerken van plugins - wel eens vergeten.

Het is alweer 2 lentes geleden dat de nieuwe AVG-wetgeving van kracht ging. Wat toen nieuw was, is nu de norm. De boetes die worden uitgedeeld zijn niet mals. Een goed moment dus om je - destijds vol energie opgestelde - verwerkingsregister af te stoffen en je cookielijst bij te werken. Uitzoektip: hoe zorgt jij ervoor dat je zo min mogelijk cookies plaatst en toch de meeste data in Google Analytics krijgt?

SEO in het sopje

Het afgelopen jaar zijn er duizenden kleine en grote wijzigingen doorgevoerd in het zoekalgoritme van ‘s werelds grootste zoekmachine. Heb je goed in de smiezen wat de updates ‘Bert’ en ‘Maverick’ voor je rankings hebben gedaan? Die landingpagina’s waarin 148 keer jouw belangrijkste keyword is verstopt, geef die maar eens een geurig SEO-sopje.

Meten is niet zweten

Sommige punten uit de checklist zijn makkelijk, andere wat minder. Maar wat je ook doet: meet het. Alleen dan weet jij of wat je doet, effect heeft. Het moeilijkste daaraan is: weten wát je wilt meten. Zet die Key Performance Indicatoren (KPI’s) eens op een rijtje. Begin eens met 4 getallen. Hou die getallen vanaf nu religieus bij. Een helder licht van alwetendheid zal schijnen als de lentezon na een frisse bui.

Vink vogeltje op een tak

De checklist van 2020

Nu de natuur zijn welverdiende rust krijgt, genieten de vinken alle vrijheid van de wereld. Maar met de vinkjes uit deze checklist krijg je hopelijk ook wat meer rust in je organisatie.

  • Open alle pagina’s van je website. Lees ze. Werk alle tekst bij die is ingehaald door de tijd.
  • Open een paar pagina’s op je mobiel. Is de mobiele versie beter dan de desktop, of een slap aftreksel? Tijd voor actie.
  • Controleer de PageSpeed van je website. Zo snel vindt Google dat jouw website is. Lager dan 80 op desktop? Volg de tips van Google op.
  • Voer 5 termen waarop jij gevonden wil worden in op Google. Staat je website op ieder woord in de top 3? Niks meer aan doen. Lager? Kijk hoe de sites boven je het beter doen. Meer pro? Bekijk wat SEMrush te melden heeft.
  • Bedenk wat jij wilt dat je site oplevert. Leads, aanmeldingen, of directe omzet. Weet jij altijd wat dat getal is? Meten is weten. Denk erover na hoe je dat wel meet en hoe jij dat getal iedere dag in zicht houdt.
  • Mailings zijn nog steeds supereffectief. Bedenk een creatieve mailing en gooi die bezem eens door je mailinglist. Liever 100 verse contacten dan 1000 oude contacten die jij nooit aanspreekt.
  • Check of je Privacy Statement en Algemene Voorwaarden overal goed worden gelinkt en of ze nog actueel zijn.
  • Controleer of je website gegevens vastlegt en of je verwerkingsregister nog klopt. Het is verplicht om een lijst te hebben waar en hoe jij persoonsgegevens vastlegt.
  • Als je dan toch met je verwerkingsregister bezig bent: ruim de persoonsgegevens die je niet meer mag opslaan volgens die lijst direct op. Heerlijk lenteklusje.

Lenteschoonmaakploeg Slik

Ons team van 17 digitale interieurverzorgers boent en wast dat het een lieve lust is. Wij doen werkelijk niks liever en zijn ook tijdens de coronacrisis gewoon up en running. Mogen wij je website ontdoen van digitaal spinrag en weer laten blinken?

Icoontje van envelopMail, icoontje van telefoonbel of Icoontje van whatsappwhatsapp ons.

Janneke Avatar

De online wereld beter maken. Dat is de passie van Janneke. Enthousiast, creatief en doordacht. Als webconsultant werkt ze graag mee aan het ontwikkelen van websites en webapplicaties die er supermooi uitzien, vooral lekker werken en ons leven nét iets makkelijker maken.