Janneke Avatar

Is het al tijd voor een redesign? Zo komt u erachter

Lees ook: Zo maakt u een website die twee keer zo lang meegaat

Bent u nog trots op uw website? Hoe staat het met uw ranking in Google? Sluit uw website nog voldoende aan bij de identiteit en uw marketingcampagnes die u uitvoert? Wanneer is het tijd voor een redesign of een nieuwe website? In dit artikel komt u erachter of uw website toe is aan vernieuwing.

Websites hebben - dankzij veranderende aanpak en aanbod binnen uw organisatie en technologische veranderingen en online trends - niet het eeuwige leven. Wat gek is als u bedenkt dat dat ene filmpje dat u ooit postte met geen geweld van het internet is te verwijderen. Websites gaan tussen de twee en acht jaar mee. Laten we zeggen: gemiddeld een jaar of vier. Wanneer kunt u met recht vaststellen dat u een nieuwe website nodig heeft?

U bent niet meer trots

Toen uw huidige website live ging was u niet te stuiten: iedereen moest en zou ‘m zien. Helemaal met zo’n lekker grote afbeelding bovenaan, vette statements en duidelijke calls to actions. Maar ja, dat lettertype is niet meer zo hip, de statements kennen we nu wel en op smartphones ziet de site er niet uit. Uw medewerkers durven de url van uw website niet hardop uit te spreken of verontschuldigen zich voor de slechte presentatie. Dan is het duidelijk tijd voor een redesign. Een redesign om trots op te zijn, waarmee uw organisatie zich profileert en weer met volle enthousiasme over gepraat kan worden. Nog belangrijker: een redesign die voor uw organisatie zijn werk doet en de investering terugverdient met nieuwe klanten en omzet.

Uw organisatie is veranderd

Organisaties zijn altijd in ontwikkeling. Dat heeft u zelf niet altijd door, u groeit overigens zelf mee in deze ontwikkeling. Totdat u naar uw website uit 2016 kijkt en beseft dat uw koers is veranderd, andere producten zijn succesvol geworden en het team is zo sterk gegroeid dat niet iedereen meer op een scherm past. Tijd om de website en het toekomstperspectief van de website te overdenken.

De rankings hollen achteruit

Als u concurrenten heeft - en die heeft u - dan is stilstand achteruitgang. Want uw concurrenten zetten wél kakelverse content op hun site en blazen ondertussen hoog van de toren op social media. Langzaam maar zeker zakken uw rankings weg. En als u dan van de eerste pagina in Google bent verdwenen, denkt u ineens: ‘hee, waar blijven al die nieuwe klanten?’. U beseft dat eenmalig een website neerzetten niet voldoende is. Een website is een ongoing proces, waarbij continu wordt gewerkt aan verbetering en onderdeel wordt van uw bedrijfsprocessen. Dat vergt een hele andere mindset.

U kunt uw ei niet meer kwijt

Uw organisatie wordt in de loop der jaren volwassen. Met die ervaring krijgt u zelf steeds duidelijkere ideeën over hoe uw website er uit moet zien en voor welke tone-of-voice uw doelgroep valt. Dat WordPress-template was lekker goedkoop en voldeed aan uw wensen. Nu bent u steeds meer in gevecht met het template om de inhoud tot zijn recht te laten komen. U heeft wel wat beters te doen. U heeft behoefte aan een flexibel ingerichte website, die u helpt en makkelijk is uit te breiden is volgens de wensen die op dát moment spelen.

Voorkomen is beter dan genezen

Eén van de bovenstaande punten kan genoeg zijn om na te denken over een nieuwe website. Maar vaak wordt er pas over een nieuwe website nagedacht als alle vier de boxes worden getickt. Bedenk dat de meeste van onze opdrachtgevers - op het moment dat ze bij ons aankloppen - al in het bezit zijn van een website.

Een vast onderdeel van onze waardepropositie is dat websites die wij maken veel langer meegaan. De lancering van een website is niet het hoogtepunt, maar in zekere zin het dieptepunt, want: vanaf dat moment moet het alleen maar beter worden. Dat is niet om onszelf een complimentje te geven, maar omdat dit echt een andere mindset vereist.

Janneke Avatar

De online wereld beter maken. Dat is de passie van Janneke. Enthousiast, creatief en doordacht. Als webconsultant werkt ze graag mee aan het ontwikkelen van websites en webapplicaties die er supermooi uitzien, vooral lekker werken en ons leven nét iets makkelijker maken.

4.9/5 sterren gebaseerd op 22 Google reviews.