Is het al tijd voor een redesign? Zo kom jij erachter
Ben jij nog trots op jouw website? Hoe staat het met je ranking in Google? Sluit je website nog voldoende aan bij de identiteit en marketingcampagnes die jij uitvoert? Wanneer is het tijd voor een redesign of een nieuwe website? In dit artikel kom je erachter of je website toe is aan vernieuwing.
Websites hebben - dankzij veranderende aanpak en aanbod binnen je organisatie en technologische veranderingen en online trends - niet het eeuwige leven. Wat gek is als je bedenkt dat dat ene filmpje dat je ooit postte met geen geweld van het internet is te verwijderen. Websites gaan tussen de twee en acht jaar mee. Laten we zeggen: gemiddeld een jaar of vier. Wanneer kan je met recht vaststellen dat je een nieuwe website nodig hebt?
Je bent niet meer trots
Toen jouw huidige website live ging was je niet te stuiten: iedereen moest en zou ‘m zien. Helemaal met zo’n lekker grote afbeelding bovenaan, vette statements en duidelijke calls to actions. Maar ja, dat lettertype is niet meer zo hip, de statements kennen we nu wel en op smartphones ziet de site er niet uit. Je medewerkers durven de url van je website niet hardop uit te spreken of verontschuldigen zich voor de slechte presentatie. Dan is het duidelijk tijd voor een redesign. Een redesign om trots op te zijn, waarmee je organisatie zich profileert en weer met volle enthousiasme over gepraat kan worden. Nog belangrijker: een redesign die voor je organisatie zijn werk doet en de investering terugverdient met nieuwe klanten en omzet.
Je organisatie is veranderd
Organisaties zijn altijd in ontwikkeling. Dat heb je zelf niet altijd door, je groeit overigens zelf mee in deze ontwikkeling. Totdat jij naar je website uit 2016 kijkt en beseft dat de koers is veranderd, andere producten zijn succesvol geworden en het team is zo sterk gegroeid dat niet iedereen meer op een scherm past. Tijd om de website en het toekomstperspectief van de website te overdenken.
De rankings hollen achteruit
Als u concurrenten heeft - en die heeft u - dan is stilstand achteruitgang. Want uw concurrenten zetten wél kakelverse content op hun site en blazen ondertussen hoog van de toren op social media. Langzaam maar zeker zakken uw rankings weg. En als u dan van de eerste pagina in Google bent verdwenen, denkt u ineens: ‘hee, waar blijven al die nieuwe klanten?’. U beseft dat eenmalig een website neerzetten niet voldoende is. Een website is een ongoing proces, waarbij continu wordt gewerkt aan verbetering en onderdeel wordt van uw bedrijfsprocessen. Dat vergt een hele andere mindset.
Jij kan je ei niet meer kwijt
Uw organisatie wordt in de loop der jaren volwassen. Met die ervaring krijgt u zelf steeds duidelijkere ideeën over hoe uw website er uit moet zien en voor welke tone-of-voice uw doelgroep valt. Dat WordPress-template was lekker goedkoop en voldeed aan uw wensen. Nu bent u steeds meer in gevecht met het template om de inhoud tot zijn recht te laten komen. U heeft wel wat beters te doen. U heeft behoefte aan een flexibel ingerichte website, die u helpt en makkelijk is uit te breiden is volgens de wensen die op dát moment spelen.
Voorkomen is beter dan genezen
Eén van de bovenstaande punten kan genoeg zijn om na te denken over een nieuwe website. Maar vaak wordt er pas over een nieuwe website nagedacht als alle vier de boxes worden getickt. Bedenk dat de meeste van onze opdrachtgevers - op het moment dat ze bij ons aankloppen - al in het bezit zijn van een website.
Een vast onderdeel van onze waardepropositie is dat websites die wij maken veel langer meegaan. De lancering van een website is niet het hoogtepunt, maar in zekere zin het dieptepunt, want: vanaf dat moment moet het alleen maar beter worden. Dat is niet om onszelf een complimentje te geven, maar omdat dit echt een andere mindset vereist.