Thijs Avatar

Zo maak je een website die twee keer zo lang meegaat

Websites hebben niet het eeuwige leven en gaan tussen de twee en acht jaar mee. Een nieuwe website is - dankzij veranderende aanpak en aanbod binnen je organisatie en technologische veranderingen en online trends - soms nodig. In dit artikel lees jij hoe je de levensduur van je website verlengt.

Voorkomen is beter dan genezen

De meeste van onze opdrachtgevers zijn - op het moment dat ze bij ons aankloppen - al in het bezit van een website. Vaak merken ze dat de organisatie is doorontwikkeld en de website niet voldoende kan meegroeien. Er zijn allerlei plannen voor marketingacties, maar de website kan daar moeilijk in mee. Dat resulteert vaak in een nieuwe website, omdat de oude gewoonweg niet is ingericht op de nieuwe plannen.

Een vast onderdeel van onze waardepropositie is dat onze websites veel langer meegaan. Wij zien de lancering van een website namelijk niet als een hoogtepunt, maar als een dieptepunt. Want: vanaf dat moment moet het alleen maar beter worden. Dat is niet om onszelf een complimentje te geven, maar omdat dit een andere mindset vereist.

Maak een Billy website

Het beheersysteem van uw website - meestal WordPress - kan nog zo lekker werken, maar is er ook voldoende ruimte voor vernieuwing? In grote mate bepaalt de manier waarop je website is opgebouwd of er ruimte is voor nieuwe ideeën of uitbreiding in jouw website. Je website moet een structuur hebben die van inhoud kan wisselen. Vergelijk het met de flexibiliteit van een IKEA-kast. Die voorzie je gemakkelijk en betaalbaar van nieuwe deurtjes en een nieuwe indeling, zonder dat je een hele nieuwe kast hoeft te kopen.

Als je de strategie van je website opnieuw gaat overdenken, denk dan ook goed na over de toekomst. Wat als je later een ander product of dienst ga leveren? Wat als jouw team verdubbelt? Wat als je geen blog, maar whitepapers wil gaan publiceren, omdat jij je gegevensbestand wil verrijken? Je hoeft natuurlijk niet alles vooraf te bedenken, maar het helpt wel om een breder beeld te krijgen van je uiteindelijke doelen. Met die informatie is het mogelijk om slimmere beslissingen te maken die voor de langere termijn de vruchten afwerpen.

Loop niet met alle trends mee, maar blijf bij je eigen identiteit

Mode is uitgevonden om ervoor te zorgen dat consumenten min of meer gedwongen worden om regelmatig hun geld bij een kledingwinkel neer te leggen. Als jij met alle online trends mee wilt gaan - waar je mogelijk een goede reden voor hebt - dan zal je regelmatig een zakje geld bij een design agency of internetbureau moeten brengen. Maar wees bewust dat je mogelijk in 2020 weer aan de bak moet, omdat brutalisme en retro-sites alweer ‘zo 2019’ zijn. Identiteit is onverminderd belangrijk. Blijf bij de identiteit van jouw organisatie en denk aan wat bezoekers nodig hebben. Dan kom je vaak met iets dat minder tijdsgevoelig is en dus langer meegaat.

Denk in kleine stapjes

Grote redesign-projecten vergen veel van je organisatie. Inspanning van jouw mensen - het uitvoeren van de strategie, het bijdragen in een ontwerpproces, uitwerken van content - en geld. Zonde geld als je het aan ons vraagt. Kies voor een langetermijnstrategie, zet een stevige basis neer en knip de rest van de plannen op in kleine stapjes. Stapsgewijs wordt je website beter en ontwikkelt zich mee met jouw organisatie. Jij bent flexibel om je website aan te passen aan nieuwe inzichten en ontwikkelingen in de markt.

Vergelijk het met een huis: als een huis netjes wordt onderhouden en af en toe wordt uitgebreid, dan wordt het meer waard zonder dat er een extra hypotheek voor nodig is.

De beste growth hackers werken in incrementele stapjes, waarbij losse experimentjes van elkaar worden afgevuurd om de juiste conclusies te trekken. Bij Slik proberen we dat ook in de praktijk te brengen. Als wij zelf constateren dat iets beter kan, dan zullen we dat altijd opperen. Zo kreeg de StemWijzer een serieuze facelift nadat we concludeerden dat het ontwerp dat we een aantal jaar daarvoor hadden gemaakt, veel beter toegespitst kon worden op de user experience van de gebruikers. Deze inzichten krijgen we dankzij feedback van daadwerkelijke gebruikers en met behulp van gebruikersonderzoek. Voor de StemWijzer is gebruikersonderzoek inmiddels een terugkerende aanpak, waardoor we met elkaar - in incrementele stappen - de StemWijzer telkens een stukje beter maken.

Draag zorg voor je investering. Denk na voordat je een (re)design van een site laat maken. Denk altijd na over hoe succes, in kleine stapjes, steeds verder uitgebouwd kan worden.

Thijs Avatar

Thijs Leydens is mede-oprichter van Slik en begeleidt alweer zo’n twaalf jaar stagiairs en afstudeerders. Hij is binnen Slik verder verantwoordelijk voor creatieve, commerciële en personele zaken.