Verklein je CO₂-footprint met duurzaam design
Elk websitebezoek kost energie. Ook dit bezoek.
Onze website staat in de vorm van vele bestanden en scripts ergens op een server. Die moeten worden opgevraagd en vervoerd van de server naar jouw computer. En jouw computer moet al die bestanden en scripts omtoveren tot de pixels die jij nu leest.
- Oproepen.
- Renderen.
- Versturen.
- Projecteren.
Het kost allemaal energie. En het maken van die energie levert nog altijd CO2 op. Daar gaan we aan werken. En, misschien onverwacht, maar toch: dat begint bij de vormgeving. Daarin worden keuzes gemaakt die uiteindelijk meer of minder energie kosten. Lichte kleuren kosten meer energie dan donkere.
Animaties kosten computerkracht. Videobestanden zijn vaak groot, en leveren veel dataverkeer op. Al die dingen weeg je af tegen de gebruikerservaring. Een duurzame website houdt het evenwicht tussen een positieve gebruikerservaring en minimaal energieverbruik. Maar hoe dan?
💘 Positieve gebruikerservaring
Denk mobile-first. Denk focus.
Een mobile-first ontwerp is ontworpen met focus. Focus op essentiële functies. Focus op het stroomlijnen van informatie en vereenvoudigde lay-outs. Focus op interactie met zo min mogelijk kliks en paginabezoeken. Een gebruiksvriendelijke, goed functionerende, mobiele interface wint qua energiegebruik van desktop! Tel maar na hoeveel extra pixels een beeldscherm projecteert.
💘 Moedig bewuste interactie aan
Mark Zuckerberg heeft er een miljardenbedrijf omheen gebouwd: doelloos scrollen, en blijven scrollen. En blijven scrollen. Het levert niets op, maar kost jou je vrije tijd en het kost de wereld bakken aan CO2. Stap 1: ga iets doen met je leven. Stap 2: kijk eens of jouw website bewuste interactie aanmoedigt.
Met bewuste interactie bedoelen we dat je pagina’s maakt die to the point zijn en doelmatig zijn ingericht. Vraag je bij iedere pagina af: welke taak voert deze pagina voor mijn bezoeker uit? Welke vraag beantwoord deze pagina? Als je het niet zeker weet: kort de pagina in, haal ’m weg, schrijf ’m opnieuw. Maar doe iets, bewust van het doel van die pagina. Doelbewust, dus.
Hoe sneller je door een webpagina heen bent, hoe minder energie je verbruikt. Een duurzaam UX/UI design moedigt bewuste interactie aan. Converteer lekker snel en bespaar je bezoekers onnodig tijd.
Daar kan Mark nog een puntje aan zuigen. Niet meer doelloos op Insta scrollen hè? 😜
💘 Minimaliseer interacties
Hoe minder paginabezoeken, hoe minder energieverbruik. Minimaliseer gebruikersinteracties. Zorg ervoor dat bezoekers navigeren als een bij.
Een bij 🐝, ja. Want bijen vliegen door een veld met bloemen zonder ergens tegenaan te botsen. Zijn snel genoeg om een hand te ontwijken en ongeschonden bij de bijenkorf aan te komen.
Help bezoekers met een navigatiestructuur. Help ze de informatie vinden die ze zoeken. Help ze je website efficiënt gebruiken. En help ze die conversie maken.
Het resultaat:
- Minder gebruikersinteracties.
- Minder tijd op je site.
- Snellere conversie.
- Minder energieverbruik.
- Een b(l)ij(e) klant. Want: tijd over voor een wandelingetje in de natuur.
Als dit allemaal klopt, dan is het alleen nog de taak aan de developer om duurzame code te schrijven. Oh.. en redactioneel is het ook geen overbodige luxe om je te verdiepen in een duurzame aanpak! Daarover in een volgend blog meer.
En ja.. als je het goed aanpakt, dan heeft dat invloed op je statistieken. Je bouncepercentage en de tijd op een pagina ga je dan ineens anders interpreteren. In het geval van duurzaamheid is dat positief! Zolang de conversie maar op peil blijft. Of zelfs stijgt.