Snel, sneller, snelst
🦷 Vanuit de wachtruimte bij de tandarts nog even die ene sportbroek bestellen. 👨🍳 Tijdens het koken het recept op Youtube nadoen. 🚗 Bij het stoplicht nog even snel de route instellen. Allemaal en iedeeen gaat snel, snel, snel. Bezoekers van websites zijn ongeduldig. De laadtijd van je website is belangrijk voor de gebruikerservaring, voor je conversie, voor je prestaties in Google - én het klimaat.
Negatieve spiraal
Trage websites stellen het geduld van je bezoekers op de proef. Ze hebben een slechte gebruikerservaring, raken gefrustreerd en verlaten de website al voordat ze zelfs maar de kans krijgen om de inhoud te bekijken of actie te ondernemen.
Je herkent het aan hoge bouncepercentages en lage conversies.
Onderzoek (Aberdeen Group) toont aan dat een vertraging van één seconde een conversieverschil kan opleveren van 7%. 7% in 1 seconde 😱! Dus als je 40.000 euro omzet met je website, dan kost je dat 2.800 euro per maand. Dat is 33.600 euro per jaar. Voel je hem? Vlak vervolgens Google niet uit.
Iedere seconde worden er in Google wereldwijd honderdduizend zoekopdrachten uitgevoerd. Het algoritme is erop ingesteld de beste zoekresultaten te tonen. Google hecht daarbij heel veel waarde aan de gebruikerservaring van je website en geeft de voorkeur aan snelle, gebruiksvriendelijke en converterende websites.
Is de laadtijd van jouw website traag? Dan heeft dat negatieve gevolgen voor de SEO-prestaties én voor de kwaliteitsscore van je advertenties, waardoor je uiteindelijk meer gaat betalen voor dezelfde click.
Last but not least: wat denk je van het klimaat? Elk websitebezoek kost energie. Ook dit bezoek. Elk bezoek roept de server aan waar de website staat opgeslagen. En als er veel en zware bestanden worden opgeroepen, dan kost dat tijd. En energie. Met gevolgen voor je CO2 footprint. Tijd voor verandering!
Omdenken
Laten we uit die negatieve spiraal stappen en het van de positieve kant bekijken. Je weet nu dat de snelheid van jouw website ontzettend belangrijk is. Pak deze positieve spiraal:
Snellere laadtijd → Positieve indruk → Meer bezoekers blijven hangen → Meer bezoekers raken geïnteresseerd → Hoger conversiepercentage → Betere ranking en een kleinere CO₂-footprint.
Hoe dan?
Een website die technisch klopt is en waarvan de redactie weet wat ze doet, kan snel zijn. Een website die houtje touwtje in elkaar is gezet (denk aan goedkope Wordpress templates of sitebuilders), kan niet snel zijn. Anders gezegd: je moet wel weten wat je doet om een site snel te maken en te houden. Pluk hier wat laaghangend fruit:
- Gebruik .webp-afbeeldingen in plaats van .jpeg of .gif. Dat levert veel kleinere bestanden op.
- Rustig aan met trackers. Meet alleen wat je echt nodig hebt, laat je bezoekers met rust, en voorkom dat je per pagina seconden lang tracking scripts aan het inladen bent.
- Gebruik technieken als caching en CDN’s om te voorkomen dat je server bij ieder bezoek hard aan de slag moet.
Houd je snelheid in de gaten met Google’s Pagespeed Insights. Zorg ervoor dat je op desktop en mobile minimaal 75 van de 100 punten scoort, en meet of je bezoekers je pagina’s binnen 2 seconden kunnen gaan lezen. Dan zit je snor.