Schrijf duurzaam
Hoe heette die acteur ook alweer van Full House? Waar kunnen we eigenlijk het beste parkeren als we naar Tomorrowland gaan? Hoe maak je die Vietnamese zalm ook alweer? We zoeken het allemaal op via internet. Daarmee verliezen we veel tijd online met het zoeken naar antwoorden. Niet alleen privé, maar ook op het werk.
Het rapport van McKinsey komt zelfs op 9,3 uur per week uit 😲.
Dat is een héle werkdag zoeken, klikken en scrollen. En die 9,3 uur per week kost energie.
Het kost jou energie, maar het kost ook létterlijk energie.
echo 'verkleinen van de CO2 footprint van je website met een duurzaam design en schone, duurzame code. Met de keuze voor een webbureau die hier bewust mee omgaat, heb je de CO2 footprint van je website dus zelf in de hand.';
Maar dan...
Je hebt een duurzaam design.
Je hebt schone, duurzame code.
Je hebt een prachtige website die vanaf nu tot leven komt.
De website wordt verrijkt met teksten, afbeeldingen, video’s en misschien wel animaties.
Webredactie komt om de hoek kijken. Een belangrijke - vaak onderschatte - motor van je website. Het ontwerp en de code kunnen namelijk nog zó goed in elkaar zitten, als de webredacteur het niet snapt, heeft dat gevolgen voor de duurzaamheid van je website.
🧐Vindbaar, ✅ bruikbaar en 😎 toegankelijk
Als we er dus voor zorgen dat hetgeen jij wil communiceren goed vindbaar en bruikbaar is qua content, dan win je daar mee. Daar wordt tijdens het ontwerpproces al rekening mee gehouden, maar kan door incompetente redactie om zeep worden geholpen.
In een duurzaam webdesign is al een duidelijk doel vormgegeven. Dat doel ondersteun je met duidelijk en gemakkelijk te begrijpen teksten. Als jij de inhoud **duidelijk, bruikbaar, toegankelijk en vooral niet overbodig** maakt, begrijpen gebruikers hun opties beter en hebben ze minder tijd nodig om een beslissing te nemen.
Dat loont.
Dat bespaart.
💡 Aanrader voor je website: maak een content briefing
Het begint allemaal bij je contentstrategie, waarin je je doelgroep en hun belevingswereld, doelen en concurrentie vastlegt. Van daaruit ontwikkel je jouw verhaal. Als je die helder hebt, schrijf je volgens een constante flow via een mix van verschillende content.
Lekker consistent.
Weet je doelgroep ook waar ze aan toe is.
De volgende stap richting toegankelijke, vindbare, bruikbare en vooral niet overbodige content voor je website is het maken van een content briefing. Hierin denk je na over wat je, in hoeveel woorden, op welke plek vertelt en aan wie.
Eigenlijk is het een vertaling van het wireframe van je pagina, maar dan voor tekst, waarin je
- de doelgroep beschrijft;
- de title tag, H1, URL, en Meta Description schrijft;
- metadata, ook voor afbeeldingen, schrijft;
- duidelijke koppen schrijft;
- de call to action (CTA) op de pagina beschrijft;
- aangeeft welke afbeeldingen of video’s er worden gebruikt;
- bepaalt en aangeeft aan welke vragen van de doelgroep moeten worden beantwoord.
Omschrijf het allemaal, zodat je voor jezelf - of voor een copywriter - de basis helder hebt. Het loont echt om na te denken over de juiste copy. Met behulp van een content briefing schrijf je namelijk content waarmee je de meest voorkomende vragen van je doelgroep beantwoordt. En met een intuïtieve navigatiestructuur, slimme 404-pagina’s en redirects timmer je hem helemaal dicht.
Wil je echt zeker zijn van je zaak, dan kun je je aannames testen tijdens een gebruikersonderzoek. Als je ziet dat deelnemers aandachtig zoeken naar de antwoorden op je vragen, dan is er nog werk aan de winkel om de tijd die bezoekers nodig hebben op je website te verminderen.